Monday, April 12, 2010

Hitam putih kehidupan..


Dulu...waktu aku still bergelar student,aku tak nampak realiti dunia ni.
Ya,org kata dunia ni penuh cabaran. Kita akan berjumpa dengan org yg bermacam-macam kerenah and ragam, tapi aku tak nampak. Aku selesa dengan apa yang aku ada sebagai student.
Duit cukup..kalo tak cukup, just give a call to my parents then there you are..duit untk makan, shopping, buku and apa saje yg aku perlukan.


Tapi..setapak aku melangkah keluar dari alam tu,aku dah start merasakan bahang kepanasan realiti dunia yang aku pijak ni. Nak cari kerja,bukan dalam sekelip mata..nak memilih?jangan..
Kalo ikutkan hati untuk memilah,mungkin skrang aku masih tak bekerja lagi, and mungkin aku tak jadi seorang pendidik, satu profesion yang aku suka bila aku 'jumpa'..Tak kenal maka tak cinta..


Pada awal waktu aku bekerja,semuanya berjalan dengan lancar. Mungkin ada masalah atau keadaan berkenaan student yang aku kene hadapi, belajar and adapt tapi tu semua adalah..small matter. Aku seronok bekerja dengan rakan-rakan sejawat. Tak ada masalah antara kami, kami semua happy.


Namun...langit tak selalunya cerah. Apa yang aku ada,kegembiraan yang aku rasa berjumpa penghalangnya. Disebabkan luka yg kecil, keadaan menjadi parah. Waktu ini, semua yang buruk terserlah, perangai yang selama ni tak nampak semuanya jelas.. Ini baru sebahagian mainan dunia yang aku nampak.Setapak lagi aku dalam realiti dunia ni, aku boleh discover banyak lagi benda. Semalam bila aku cerita apa yang aku nampak and rasa pada mama, dia hanya senyum. Sebagai org yang dah lama makan garam, ini adalah kecil.


Sekarang, semuanya dah tak macam dulu. Dulu cakap n pesan len skarang ap yg dikata tak sama dengan waktu mula2. Aku rimas. Alangkah bagusnya kalau aku dapat lari dari semua ni. Tapi mungkin aku kena belajar macam mana nak face all these things, bukannya lari, so that benda ni semua boleh dijadikan 'rujukan dan panduan' in future.


Inilah dunia yang sementara..dunia yang diagung-agungkan and dunia yang dikejar manusia...

No comments:

Post a Comment