Thursday, September 22, 2011

Alahai student zaman sekarang...

Tadi aku check comments from students as they have to evaluate their lecturers. Macam-macamlah komen yang aku dapat. Most of them are the good ones. Tapi ada jugak yang macam tak bagus. Tapi yang best, agaknya diorang ni dari first class dok tahan je dengan kita kan. Kita marah ke apa ke, telan je. Paling-paling pun cakap belakang. Tapi bila sampai part diorang nak evaluate lecturer...puhhh...sepanjang-panjang yang mungkin komen tu..siap number kan lagi. Kalaulah diaorang listkan semua apa yang diaorang tak puas hati dengan kita, agaknya berjela komen tu. Ada sorang student aku ni tulis, something that sounds like this..."banyak sangat benda nak komen tapi tak tau nak komen apa..ada banyak lagi komen yang saya harap saya boleh bagitau tapi tak boleh" and ade lagi best. This particular student said "we dun even understand what the hell u're talking bout" Hoho. Ape-apelah cik student oi. Frankly speaking, as a normal human being, of course aku mestilah ada rasa sedih. Tak sangka bila kita berbuat baik dengan orang, macam ni kita ditegur. Tak salah nak menegur orang yang lebih tua sebab semua orang ada kelemahan sendiri tapi haruskah kau guna perkataan yang kasar macam tu? Aku rasa tak perlu dan tak patut. Kalau cakap mak bapak tak ajar kang marah tapi apa yang dibuat tu dah melambangkan macam mana diri kau sendiri and macam mana kau tu diajar.

Sedih memang sedih tapi aku punya life, gaji, apa semua tetap sama. Takde effect pun sebenarnya benda tu kat hidup aku ni. Gaji aku dalam masa beberapa tahun akan naik InsyaAllah. Aku dah masuk belajar balik, so knowledge aku makin bertambah huhu. Emosi je lah yang terganggu. Tapi sikiiiittttt jelah haha. Student tu punye life lah akan terkesan sebab bila-bila masa aku boleh fail kan dia hahaha. Jahat tak aku? Tulah, students zaman sekarang ni berani-berani belaka. Tak macam zaman aku dulu. Kalau time evaluation tu, kalau nak bagi komen, masyaAllah punyelah lama berfikir nak susun ayat. Dah lama sangat pikir, lastly tak tulis pun hua3. Dunia dah maju, semuanya dah advance kan..hai lah. Tapi kepada students, respect your teachers. Walau macam mana korang tak suka dia pun, dia yang bagi ilmu tu kat kita. Aku sekarang ni pun student jugak, so sama-samalah kita. Pada yang ada anak, didiklah anak-anak tu supaya tahu siapa itu guru. Aku pun akan buat benda yang sama InsyaAllah. Pada kita-kita yang belum beranak pun, jomlah kita sama-sama belajar cara mendidik anak yang paling berkesan supaya anak kita ni tak kurang ajaran dari kita InsyaAllah.


p/s:pernah kawan aku tak halalkan ilmu dia dekat students dia sebab students dia kurang ajar. Camanelah hidup students dia tu agaknya eh?kesian kan?



I'll prefer to call them as rude people.



No comments:

Post a Comment